Експерти відзначають, що за допомогою російських соцмереж ФСБ стежить за українцями
У 2017 році в Україні заборонили низку російських ресурсів. Під санкції потрапили популярні на той момент "ВКонтакте", "Однокласники" і Mail.ru. Уже через кілька місяців, а саме в травні цього року, термін блокування закінчується. Сайт "Сьогодні" розповідає, чи потрібні Україні російські соцмережі та чому вони можуть бути дуже небезпечними.
Чи було блокування соцмереж необхідним
У 2017 році, коли великі російські сайти потрапили під блокування, багато хто почав говорити про те, що це наступ на демократію і у людей забирають право вибору. Проте сайти блокувалися через цілу низку причин. Так, в умовах гібридної війни, яку веде Росія, необхідно було максимально ізолюватися від її впливу і пропаганди, а також перестати користуватися продуктами, які наповнюють бюджет країни агресора. Крім цього, інформацією з соцмереж могло скористатися ФСБ, тому потрібно було захистити персональні дані українців.
Ще в минулому році санкції для "Яндекса" продовжили до 2022 року, а ось заборона на соцмережі закінчується в травні 2020 року. Раніше вже колишній міністр культури Володимир Бородянський заявляв, що Міністерство культури, молоді і спорту обов'язково буде ініціювати продовження блокування.
До слова, блокування дало хороші результати: наприклад, до того як ввели санкції, "ВКонтакте", "Однокласники", Mail.ru і "Яндекс" входили в десятку найпопулярніших сайтів серед української аудиторії. Так, згідно з дослідженням, Factum Group Ukraine для Інтернет Асоціації України (ІнАУ), "ВКонтакте" був на другому місці за відвідуваністю. А "Яндекс", "Однокласники" і Mail.ru зайняли з четвертого по шосте місце відповідно.
Уже за даними за грудень 2019 року видно, що "ВКонтакте" опустився на 9-те місце, а ось "Однокласники" і "Яндекс" продовжують утримувати свої позиції. Правда, згідно з іншими дослідженнями, всі вищезгадані сайти і зовсім не увійшли в топ-25 найбільш відвідуваних ресурсів в Україні. Так чи інакше, можна сказати одне: популярність російських соцмереж істотно знизилася після блокування.
"Кількість українців, які використовують російські соцмережі істотно зменшилася. Але в той же час збільшилася кількість українців в Instagram, Twitter, Facebook. Це зменшує вплив російських наративів на українців, і це непогано. Саме тому такі технології – не панацея, але вони допомагають в інформаційній війні проти Кремля. Тому що Кремль використовує соцмережі як пропагандистську платформу і платформу для збирання інформації", – зазначив Борислав Береза, народний депутат України VIII скликання, на пресконференції, присвяченій темі російських соцмереж в Україні.
У той же час Дмитро Золотухін, представник "Інституту постінформаційного суспільства", зазначив, що ті ж "Яндекс-новини" працюють виключно за темниками Кремля, і це ні для кого не секрет, тому блокування російських ресурсів було необхідним.
"Це було зроблено для того, щоб запобігти нанесенню можливої шкоди компаніями "Mail.ru Group", якими володіє друг Путіна Алішер Усманов, і "Яндекса", – сказав Золотухін і додав, що теоретично аудиторія "ВКонтакте" в Україні знизилася десь на 50%.
Сергій Стуканов, керівник аналітичного відділу Центру контент-аналізу, також зазначив, що ще в 2015 році близько 60% українців користувалися поштою з російським доменом, найчастіше це був саме mail.ru, а ось поштою на gmail.com користувалося близько 15% українців.
"Зараз цифри змінилися. На російських доменах поштою користується близько 15%, а 55-60% українців перейшли на gmail.com", – каже Стуканов.
Експерт додав, що періодично в інформаційному просторі з'являються різні вкидання про те, що необхідно відновити доступ до російських соціальних мереж. Правда, як завжди виявлялося, вони були спрямовані саме з боку Росії.
Чи можна повернути соцмережі
Євген Магда, керівник Інституту світової політики, зазначив, що використання російських соцмереж – це все одно, що під час пандемії коронавірусу не мити руки, чхати і плюватися на вулиці та ігнорувати будь-які правила гігієни.
"Один з головних наслідків заборони російських соцмереж в Україні – це злам стереотипів. Багато людей в Україні, які працювали на різних офісних посадах, роками звикли, що вони приходили, включали комп'ютер і заходили в "Однокласники" або "ВКонтакте". Десь близько 4 мільйонів громадян так чи інакше відмовилися від цієї звички", – говорить Магда.
Якщо російські соціальні мережі повернуться в Україну, це дозволить ФСБ збирати всю необхідну інформацію і використовувати її проти українців. Експерти одноголосно зазначають, що російські соцмережі Україні не потрібні, та й сама Україна вже давно навчилася спокійно без них обходитися.
Михайло Макарук, спікер спільноти "InformNapalm", зазначив, що навіть якщо російські соцмережі будуть доступні в Україні, масової міграції туди не відбудеться.
"Основні ринки були перепрофільовані, в тому числі ринки контекстної реклами і замовлення компаній, які пов'язані з СММ-менеджментом. Крім того, український ринок за останній час перепрофілювався. Його більше не цікавить російський ринок або ринки Середньої Азії. Не варто забувати, що профільна покупна аудиторія знаходиться в діапазоні від 19 до 45 років. Аудиторія "ВКонтакте", яку вони називають цільовою для рекламодавців – від 9 до 16 років, "Однокласників" – 47+. Тобто в цільову аудиторію рекламодавців вони не потрапляють", – каже Макарук.
Борислав Береза підсумував, що масової міграції не буде, а основна небезпека в тому, що "ВКонтакте" зможе використовувати молодь для програмування на майбутнє.