Уроки карантину: як змінилися споживчі звички українців

Маркетологи і економісти пояснили, чого чекати, коли в Україні знімуть обмеження

Після пандемії коронавірусу багато країн чекає неминучий економічний шок. Аналітики вже не виключають, що до кінця року інфляція в єврозоні досягне 5% – найбільшого показника останніх років. В Україні Нацбанк теж погіршив прогноз інфляції – з майже 5% до 6%. З іншого боку, криза – це завжди урок для тих, хто готовий вчитися. Новини "Сьогодні" оцінили нові звички українців і дізналися, чи допоможуть вони нам економити.

У докарантинні часи тисячі людей щодня відвідували торгові центри у великих містах. Тепер же всі виявилися в ізоляції, без звичних магазинів з яскравими вітринами, кав'ярень і кінотеатрів. Незаабром все це повинно повернутися, але чи будуть люди такими ж, як до пандемії? Кількість виходів з будинку різко скоротилася і зменшила наші щоденні потреби.

"З гардеробом стало потреби трохи менше, тому що ми всі на ізоляції і нові речі не потрібні – вони просто не встигають зношуватися. А бути модним вдома перед дзеркалом – такої потреби немає", – ділиться спостереженнями житель Києва Іван.

Більшість покупок хлопець вже багато років здійснює в інтернеті, де замовляє все – від комплектуючих для професійної техніки до одягу. Каже, що так економить час і гроші. А ось Юлія та Володимир, наприклад, більше любили "живі" магазини і тільки з початком карантину пристосувалися до віртуальних.

Один з українських поштових операторів підрахував, що кількість замовлень з-за кордону за час карантину зросла майже на третину порівняно з аналогічним періодом минулого року. Як розповів директор компанії з міжнародної логістики Юрій Беневітський, замовляють переважно споживчу техніку, ліхтарики, кабелі, одяг, зарядні пристрої та БАДи.

"За перший квартал цього року доставили більше мільйона посилок з міжнародних інтернет-магазинів. Із Штатів більш габаритні, тому що беруть БАДи, а з Китаю – споживчу електроніку малих розмірів", – розповідає Беневітський.

Але, незважаючи на вигідний інтернет-шопінг, люди нудьгують за звичайними магазинами. Столичним ТРЦ особливо не пощастило – вони поки що навіть не знають, коли їм дозволять відкрити двері для відвідувачів. Хоча в більшості міст торговельні комплекси відкрилися вже з 11 травня. Але чи кинулися в них відвідувачі?

"Природно, менше було, ніж показники, які характерні для цього періоду часу. Ми порівнюємо з тим, що рік тому було в ці ж дні. У перший день було приблизно "мінус" 25% [клієнтів], далі пішло трохи більше – 30 -35% в порівнянні з тим потоком людей, який був в аналогічний день минулого року", – розповідає Максим Гаврюшин, операційний директор мережі ТРЦ і глава Ради торгових центрів.

Люди пішли в основному в середньобюджетні магазини одягу та взуття, де купували по кілька речей в одні руки. Гаврюшин говорить, що в цьому сегменті відзначився відкладений попит. Втім, надалі ТОП-менеджери очікують спаду продажів і істотного зменшення середнього чека. Причини називають очевидні – зниження платоспроможності і безробіття. А ще – страх і тривогу за майбутнє.

"Багато хто очікує, що посткарантинна економіка буде більш жорсткою з точки зору зайнятості, ніж, умовно кажучи, ситуація в карантині, тобто посткарантинна криза – вона може бути жорсткішою, ніж те, що ми спостерігаємо натепер. Тому багато людей різко скоротили свої споживчі витрати, щоб зараз зібрати якісь гроші на випадок, якщо вони втратять роботу, буде скорочення зарплати. Покупки вони відкладають на потім", – пояснює економіст Олексій Кущ.

Пандемія дійсно спровокувала велику кількість страхів. Ми боїмося скорочення зарплат, безробіття, боргів, другої хвилі коронавірусу, подорожчання життєво необхідних товарів... Психолог Марина Ждан радить глибоко вдихнути і заспокоїтися. А після цього почати отримувати задоволення від дрібниць – нехай то буде прогулянка парком чи похід в кафе.

"Чим вищий рівень тривожності, тим більше потрібно задоволень і розваг, щоб цю тривожність знизити. Поїсти, красиво одягнутися – багато людей так гасять свою тривожність. Ефективним в момент напруги бути складно", – говорить Ждан.

Читайте також:В Україні повернули контроль над цінами: список продуктів

Маркетологи прогнозують: після виходу з карантину українці відтермінують до кращих часів придбання дорогої електроніки, побутової техніки і нових меблів. А ось від салонів краси і оновлення гардеробу – не відмовляться. Тільки почнуть шукати більш дешеві місця і бюджетних виробників.

Ще один прогноз – люди молодого і середнього віку, за новою звичкою, стануть більше купувати в інтернеті. І директор ательє Анна вже оцінила переваги такої торгівлі.

"Індивідуальні замовлення зупинилися. Але зате ми спробували працювати в соцмережах – почали робити дитячий одяг під замовлення. Це те, чим я завжди хотіла займатися, але ніколи не вистачало на це часу", – розповідає підприємниця.

На думку Максима Гаврюшина, криза дасть імпульс для розвитку саме вітчизняних виробників. Якщо не помиляться з пропозицією, то зможуть зайняти місце під сонцем, вважає фахівець.

"Можуть прийти нові вітчизняні бренди, як це було в 2014-2015 році, коли створилася сприятлива ситуація, з'явилися вільні торгові площі в ТРЦ, а орендні ставки впали. Така ж ситуація може бути і зараз", – говорить Гаврюшин.

Отже, в сухому залишку: криза змусила нас споживати більш усвідомлено, не купувати зайвого і помірно ставитися до витрат. Ще один урок – ми зрозуміли критичну необхідність мати фінансову подушку, тобто заощадження. Адже світ мінливий, і передбачити всі виклики і загрози просто неможливо. Тому краще бути напоготові.

Нагадаємо, раніше економісти спрогнозували, що після карантину світу загрожує нестача продуктів, пояснили, чи зможе заробити Україна на продажу їжі та чи вдарить її дефіцит по гаманцях українців.

Всі подробиці в спецтемі Карантин в Україні
Новини компаній
11:00, 15 листопада