17 років тому, 27 липня 2002 року, в Україні сталася одна з найбільших трагедій - авіакатастрофа у Скнилові Львівської області.
Тоді під час авіашоу на честь 60-річчя 14-го авіаційного корпусу винищувач Су-27УБ ЗС України, виконуючи фігури вищого пілотажу, впав у натовп глядачів, внаслідок чого загинули 77 осіб, з них – 28 дітей. Постраждали ще 250 осіб.
Як усе було
Того дня подивитися дива пілотування прийшли близько десяти тисяч людей.
Пілоти вищої категорії Володимир Топонар та Юрій Єгоров мали продемонструвати фігури на МіГ-29, проте літак не зміг вилетіти до Львова.
Довелося його замінити на СУ-27. Пілоти намагалися на низькій висоті виконати напівпетлю. Літак спочатку зачепив дерево, потім крилом землю, кілька разів перекинувся і влетів у натовп людей, після чого вибухнув і загорівся.

BBC
Пілоти Топонар і Єгоров встигли катапультуватися вже після контакту з землею і зазнали отримали лише незначні травми внаслідок перенавантажень під час катапультування.

Близько 20 машин швидкої допомоги і пожежні команди були кинуті на порятунок постраждалих.
Розслідування та суд
Відразу ж після катастрофи президент України Леонід Кучма всю провину за трагедію поклав на військових, звільнивши з посади головнокомандувача ЗС України генерал-полковника Віктора Стрельникова.
Генеральна прокуратура України заарештувала Стрельникова і ще трьох високопоставлених українських військових. Водночас міністр оборони України Володимир Шкідченко подав прохання про відставку, однак відставка не була прийнята.
Вже 6 вересня 2002 року було опубліковано результати розслідування комісії Міністерства оборони України.
Як основну причину трагедії було названо "відхилення екіпажу від польотного завдання і помилка у пілотуванні Су-27". Матеріали комісії були передані до суду, який завершився лише 24 липня 2005 року.
Дивіться відео на тему
Як засвідчило розслідування, незадовго до авіашоу підготовлений до нього МіГ-29УБ був замінений на Су-27УБ, заправлений на три тонни великою кількістю пального, в результаті чого командир літака Володимир Топонар неправильно оцінив вагу літака і допустив його небезпечне зближення із землею, недостатнє для набору висоти у критичний момент.
Крім того, були порушені правила проведення подібних заходів, які забороняли польоти над територією, де знаходилися глядачі.
За версією Топонара, причиною аварії став несподіваний недобір потужності лівим двигуном літака, в результаті чого він не вийшов з піке і нахилився на один бік.
Володимир Топонар, командир Су-27, був засуджений до 14 років ув'язнення. Вийшов на волю через 11 років.

Володимир Топонар
Юрій Єгоров, другий пілот Су-27, був засуджений до 8 років ув'язнення. Вийшов на волю через 2,5 роки.
Анатолій Третьяков, заступник командувача 14-го авіакорпусу, був засуджений до 6 років ув'язнення.
Юрій Яцюк, заступник керівника польотами, засуджений до 6 років ув'язнення.
Анатолій Лукіних, начальник служби безпеки польотів 14-го авіакорпусу, засуджений до 4 років позбавлення волі умовно.

Володимир Топонар, Юрій Яцюк та Анатолій Третьяков
Також їм усім були присуджені штрафи. Ніхто з обвинувачених своєї провини у трагедії не визнав.
11 червня 2008 року український військовий апеляційний суд у Києві виніс виправдувальний вирок чотирьом колишнім генералам ЗС України. Судові слухання закінчилися 9 червня. Всі обвинувачені були визнані невинними.
У 2016 році Європейський суд з прав людини виніс рішення за двома скаргами, які подали родичі жертв катастрофи військового літака на авіашоу у Скнилові.
Зокрема суд розглянув позов родичів подружжя Сергія та Тетяни Міхно, а також чотирьох членів сім'ї Михайлів - Наталії, Андрія та їх дочок, які загинули на місці аварії літака 27 липня 2002 року.
Родичі жертв вважали, що Україна порушила ст. 2 Європейської конвенції з прав людини, а саме - право на життя. Однак у ЄСПЛ вирішили, що скарга на державу не є обґрунтованою, оскільки Україна не приховувала цього інциденту і провела повне розслідування катастрофи.
Розгляд справи у ЄСПЛ тривав 10 років – перші скарги родичів жертв було зареєстровано у суді 30 серпня і 1 вересня 2006 року.
На згадку про загиблих на території Скнилівського аеропорту звели каплицю, а на місці падіння літака - пам'ятник. Щорічно львів'яни приходять сюди з квітами, священики проводять поминальний молебень.