За порушення правил пішоходам потрібно буде заплатити від 255 до 680 грн
В Україні неймовірно високий показник дорожньо-транспортних подій, і нерідко вони трапляються з вини пішоходів. У Раді вирішили збільшити відповідальність для них і прописати нові суми штрафів. Сайт "Сьогодні" з'ясовував, скільки ДТП відбувається з вини пішоходів, чи потрібне збільшення розміру штрафів і до чого це призведе.
Скільки аварій трапляється не через водіїв
У Верховній Раді зареєстрований законопроєкт, який пропонує збільшити штрафи для пішоходів за порушення правил дорожнього руху. У документі сказано, що пішоходи – такі ж учасники руху, як і всі інші, а от штрафи для них – непропорційно маленькі. У пояснювальній записці написано наступне:
"На даний час значна кількість дорожньо-транспортних подій трапляється саме з вини пішоходів, які, грубо ігноруючи правила дорожнього руху, переходять вулиці в непередбачених для цього місцях, зокрема і в стані сп'яніння".
За офіційною статистикою патрульної поліції за 2019 рік в Україні сталося 160 675 ДТП, з них з вини пішоходів було всього 776 випадків. Причому 545 ДТП сталося тому, що пішоходи переходили дорогу у невстановлених місцях, 278 – бо пішоходи раптово з'явилися на дорозі, а причиною ще 98 ДТП стало те, що пішоходи були в нетверезому стані. Виходить, що ДТП з вини пішоходів складають всього 0,5% від загальної кількості аварій.
А якщо розглядати тільки смертельні ДТП, то всього в аваріях за 2019 рік загинуло 3454 особи, а в ДТП, скоєних з вини пішоходів – 107 осіб, що становить лише 3%.
"В даному випадку я б звернула увагу на те, що відповідно до офіційної статистики частка смертельних ДТП з вини пішоходів становить 3%. При цьому, основною причиною ДТП із загиблими і травмованими є надмірна швидкість. Саме над цією проблемою державі потрібно пріоритетно працювати. Серед іншого, потрібно запустити систему автоматичної фото-, відеофіксації порушень ПДРі будувати безпечну інфраструктуру, яка зменшила б швидкість автомобільного руху", – розповіла Олеся Холопік, координатор кампанії "За безпечні дороги".
Адвокат АО "Кредо" Вадим Володарський у коментарі сайту "Сьогодні" заявив, що офіційна статистика занижує кількість ДТП, які відбуваються з вини пішоходів. Експерт додає, що пішоходи вважають, що вони завжди праві, а патрульна поліція просто не реагує на їхні порушення, тому вони трапляються все частіше.
"ДТП часто трапляються з вини пішоходів. Причому їхню кількість офіційна статистика занижує, й істотно. Причина цього – в обвинувальному ухилянні щодо водіїв у справах про ДТП з пішоходами. Що відбувається дуже часто? Пішохід порушив усе, що можна (вибіг на дорогу в недозволеному місці, вночі в темному одязі тощо). Його збили. Але кримінальне провадження відкривається з метою притягнути до кримінальної відповідальності водія. Слідство буде довго з'ясовувати, чи міг водій уникнути наїзду. Наша справа в статистиці вже потрапила в графу "ДТП з вини водія", а не "з вини пішохода". Тобто, таким чином, спотворюється сама статистика причин аварійності", – говорить Володарський.
Як зростуть штрафи і навіщо це потрібно
Насамперед, варто відзначити, що проєкт закону передбачає посилення відповідальності не тільки для пішоходів, але також для велосипедистів, осіб, які керують гужовим транспортом і погоничів тварин.
Зараз порушення правил дорожнього руху для всіх цих категорій тягне за собою або попередження, або штраф у розмірі трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (51 грн). Якщо ж ПДР порушив п'яний пішохід, штраф зросте до 136 грн, а в тому випадку, якщо з вини даної особи трапилася аварія, штраф складе 170 грн.
У законопроєкті ж пропонують зовсім прибрати пункт про попередження, а штрафи встановити в розмірі 255 грн, 510 грн для нетверезих пішоходів і 680 грн, якщо станеться аварія.
Роман Горлач, адвокат SBH Law offices зазначає, що Україна залишається одним з лідерів в Європі зі смертності на дорогах, а у суспільства склалося враження, що в будь-якому ДТП за участю пішоходів завжди винен водій, адже автомобіль – це засіб підвищеної небезпеки.
"Але це думка помилкова. Великий відсоток ДТП відбувається саме через порушення правил пішоходами. Потрібно розуміти, що за певне порушення пішохід може понести навіть кримінальну відповідальність. Йдеться про порушення, які стали причиною ДТП з летальним результатом. Наприклад, створення аварійної ситуації або перехід дороги в недозволеному місці. У таких випадках одним штрафом не відбудешся, а покарання може бути навіть у вигляді позбавлення волі", – говорить Горлач.
Експерт додав, що ідею з посиленням відповідальності пішоходів варто оцінювати позитивно, але без розробки чіткого механізму фіксації порушень одними змінами закону не обійтися.
"Потрібно виділити серйозний адмінресурс у вигляді постійного патрулювання проблемних ділянок дороги. А для цього їх потрібно визначити. Також необхідно забезпечити патрульних технікою для фіксації порушень. Не кожен пішохід захоче визнавати свою провину і платити штраф без доказів порушення", – пояснив Горлач.
У пресслужбі Федерації роботодавців автомобільної галузі нам повідомили, що закони багатьох країн написані так, щоб через штрафи стимулювати відповідальність кожного учасника дорожнього руху.
"Як приклад можна навести Польщу, де за перехід в недозволеному місці буде штраф 50 злотих (309 грн, – ред.), або Бельгію, де за аналогічне порушення або перехід на червоний сигнал світлофора муситимете заплатити щонайменше 50 євро. У деяких країнах встановлюють штрафи за користування мобільним телефоном під час перетину проїжджої частини", – відзначили експерти.
Чи є ризики
Олександр Дяченко, спікер ОС "Асоціації відповідальних перевізників" в коментарі "Сьогодні" говорить, що теоретично підвищення відповідальності має сприяти більшій дисципліні з боку пішоходів.
"Однак відсутність системи освіти пішоходів і складна процедура фіксації факту порушення/встановлення особи винного в тих випадках, коли пішохід намагається уникнути відповідальності, на мою думку, нівелюють вплив від збільшених штрафів", – зазначає Дяченко.
Дійсно, як говорить Олеся Холопік, для того, щоб залучити пішохода до відповідальності, тобто скласти протокол про притягнення до адміністративної відповідальності, потрібно встановити його особу (пішохід мусить показати паспорт). А в Україні немає обов'язку завжди носити паспорт. Інші ж способи встановлення особи займають багато часу.
"Говорячи глобально про систему і розмір покарань за порушення правил дорожнього руху, я вважаю, що їх слід переглядати комплексно, тому всі ці розміри штрафів застаріли навіть в контексті інфляції за десятки років. На мою думку, окремий законопроєкт, яким підвищується відповідальність тільки вразливих учасників дорожнього руху, сприймається як перенесення уваги на ті чинники, які об'єктивно не є головними причинами смертельних ДТП", – додає Холопік.
Експерти впевнені, що новий законопроєкт не призведе до того, що громадянам масово будуть виписувати штрафи: щонайменше тому, що фіксування випадків порушення ПДР пішоходами – справа непроста.
"З практичної точки зору така відповідальність буде застосовуватися тільки в тих випадках, коли пішохід не захотів або фізично не зміг залишити місце події. Відповідно, кількість штрафів навряд чи буде відрізнятися від поточної статистики аварійності з вини пішоходів", – підсумував Дяченко.