За 18 років сума може збільшитися більш ніж у 5 разів
З початку року у Верховній Раді зареєстровано відразу два законопроекти, які передбачають виплату значних сум грошей від держави кожному українцю після його повноліття. Обидва проекти підготовлені депутатами від фракції "Слуга народу", що значно підвищує їхні шанси бути проголосованими, хоча, не виключено, з істотними правками. Що передбачають ці законопроекти?
50 тисяч на майбутнє
Законопроект №2801 пропонує ввести новий вид державної допомоги сім'ям з дітьми, який називається "дитині на майбутнє". Передбачається, що на ім'я кожної дитини, народженої в Україні, в одному з банків буде відкриватися депозит, куди з держбюджету буде відразу ж перераховано 50 тис. грн як одноразова державна допомога. Ці гроші будуть лежати в банку, обростаючи відсотками, до повноліття дитини. Причому в законопроекті йдеться про те, що процентна ставка за договором депозитного банківського вкладу протягом всього терміну не може бути меншою за облікову ставку Нацбанку. А це значить, що за 18 років вона може потроїтися.
За допомогою таких виплат планується поліпшити демографічну ситуацію в Україні. "Внесення запропонованих змін створить більш сприятливе середовище для будівництва сім'ї та планування сімейного життя, створить передумови для підвищення народжуваності в державі і в цілому позитивно вплине на демографічну ситуацію в Україні", – йдеться в пояснювальній записці до законопроекту.
У Росії, де дитині після досягнення повноліття вже не перший рік виплачують т. зв. "материнський капітал", строго обумовлено, що гроші від держави можуть бути витрачені тільки на навчання, лікування або покупку нерухомості. Причому на руки їх ніхто не видає, витрачати можна виключно в безготівковій формі. І такі обмеження дозволяють істотно економити бюджетні гроші.
В українському законопроекті будь-яких обмежень на отримання та використання "грошей на майбутнє" не передбачено. Хіба що достроково зняти гроші можна буде тільки в трьох випадках: якщо вони потрібні на лікування, на навчання і якщо з будинком трапився форм-мажор (стихійне лихо тощо) і потрібні кошти на нове житло.
Якщо гроші будуть видавати всім, в тому числі готівкою, на це щороку знадобляться мільярди бюджетних гривень. Наприклад, у 2017 році в Україні народилося понад 350 тис. дітей. Якщо кожному з них тільки відкрити депозит, знадобиться 17 млрд грн.
Автор законопроекту, народний депутат Сергій Гривко пояснює запропонований розмір депозиту так:
"Зараз допомога при народженні дитини становить 41,2 тис. грн. Я хотів зробити суму порівнянною і круглою. Але це тільки для того, щоб почати дискусію. Можливо, це буде 10 мінімальних зарплат, якщо прив'язуватися до цього показника. Або кілька середніх зарплат. Це може обговорюватися", – говорить Сергій Гривко.
За підрахунками народного депутата, за 18 років сума може збільшитися більш ніж у 5 разів, а якщо не забирати її до пенсії, можна стати мільйонером.
"За моїми підрахунками, 50 тисяч під 10% на 18 років – це буде 277 тис. грн на виході. Але з цієї суми держава витратить тільки 50 тис., а решта – це відсотки банків за користування депозитними грошима. Дитина може витратити цю суму на навчання, на машину, на житло. А якщо він вирішить не забирати ці гроші з банку і на них далі будуть нараховуватися відсотки, то через 50 років сума виросте вже до 5,8 млн грн. Зрозуміло, що буде інфляція. Але, з іншого боку, гривня може зміцнитися, і тоді купівельна спроможність цієї суми збільшиться. Якщо не вірити в свою країну, то можна думати про інфляцію. А я вірю в свою країну і роблю так, щоб вона розвивалася", – каже депутат.
Розчаруванням для багатьох може стати та обставина, що відкривати депозити на 50 тисяч передбачається тільки для дітей, які народяться після прийняття закону. Зараз про це в законопроекті не йдеться, але така правка буде.
"Якщо відкривати депозити для всіх дітей, ту суму, яку потрібно буде закладати в бюджеті, потрібно буде збільшувати у 18 разів. Це буде космічна сума. Я прописував законопроект для новонароджених дітей, але в процесі його підготовки ця фраза випала, потрібно буде внести відповідну правку", – говорить Сергій Гривко.
На питання про те, які шанси законопроекту бути прийнятим, він відповідає: головне – знайти необхідні гроші.
"Головне питання стоїть у фінансовому забезпеченні. Тому що якщо це 50 тисяч, а в минулому році народилося 314 тисяч дітей, це треба 15,8 млрд на забезпечення мого законопроекту. До цього законопроекту я не подав фінансово-економічного обґрунтування, тому що він повинен набрати чинності з 2021 року. Але ми зараз приймаємо низку законопроектів, які впливають на збільшення дохідної частини бюджету, можна буде спробувати взяти гроші від цих надходжень. Раніше я також запропонував низку законопроектів, які безпосередньо впливають на доходи бюджету – про стартапи, про міжнародні індустріальні парки, про державну відзнаку за збільшення бюджету, це теж буде мотивувати", – перераховує він.
"Економічний паспорт" нових українців
Другий законопроект, №2754, пропонує заснувати "економічний паспорт українця" – фактично теж банківський депозит, на який буде нараховуватися частина грошей, виручених від реалізації всіх корисних копалин, добутих на території України.
Про "економічний паспорт українця" йшлося у передвиборчій програмі президента Володимира Зеленського.
"Необхідно заснувати економічний паспорт українця. Кожна дитина матиме право накопичувати на своєму рахунку частину від реалізації державою природних благ (земля, надра і т. д.). Після досягнення повноліття дитина отримає ці накопичення як власний стартовий капітал", – записано в програмі президента.
Законопроект №2754 конкретизує: особистий рахунок буде відкриватися тільки для українців, народжених після 1 січня 2021 року, якщо вони до повноліття житимуть в Україні. Адмініструвати рахунки і розподіляти гроші на них повинен державний "Фонд майбутнього", який має бути створений Кабміном. На ці рахунки відправлятиметься 1% коштів, виручених від продажу корисних копалин, і розподілятиметься порівну між усіма власниками таких рахунків. Втім, Кабмін може прийняти рішення про збільшення відсотка відрахувань від реалізації корисних копалин. Крім того, Фонду може бути дозволено залучати також гроші будь-яким іншим дозволеним способом.
Про які суми може йти мова, наразі уявити важко. Але передбачається, що ці гроші також можна буде отримати тільки після повноліття разом з відсотками, що набігли.
Чи пов'язані між собою два законопроекти про депозити для ще не народжених українців? Чи планується прийняти їх обидва, чи тільки один з двох? Сергій Гривко каже: буде так, як вирішить Верховна Рада.
"Це два різних законопроекти, вони йдуть паралельно. У кожного депутата своє бачення. Коли народний депутат пише свій законопроект, він просто пропонує ідею для обговорення у Верховній Раді, для того щоб подивитися, який варіант кращий", – говорить Сергій Гривко.
Тим часом керівник Центру правового аналізу та дослідження правових ризиків, представник Національної асоціації адвокатів України у Верховній Раді Михайло Дяденко вважає обидва законопроекти популістськими.
"Хотілося б вітати законодавчі ініціативи народних депутатів, спрямовані на соціальний захист дітей. Однак зміст і концепція зазначених законопроектів викликають багато питань. Перш за все – якою буде ціна питання? Згідно з частиною третьою статті 91 Регламенту Верховної Ради України, в разі внесення законопроекту, проекту іншого акта, прийняття якого призведе до зміни показників бюджету (надходжень бюджету та/або витрат бюджету), суб'єкт права законодавчої ініціативи зобов'язаний додати фінансово-економічне обґрунтування, включаючи відповідні розрахунки . На жаль, розрахунки, як до першого, так і до другого законопроекту не були надані. Якщо взяти навіть орієнтовно, що у 2019 році в Україні народилося 310 тисяч дітей, то тільки на відкриття депозитних рахунків цим дітям необхідно 15,5 млрд грн. А в цілому, якщо взяти до уваги всіх дітей, які не досягли 18-річного віку, то ціна питання буде під 200 млрд грн. Зрозуміло, що у держави немає таких коштів, тому це ініціативи з розряду популістських. Так само, як і законопроект №2764 "Про економічний паспорті українця", – говорить Михайло Дяденко.
Крім того, пропозиція законопроектів щодо нарахування грошей одним дітям і ненарахування іншим (що народилися раніше, дорослим) юрист вважає антиконституційним.
"Ця концепція суперечить положенню частини першої статті 24 Конституції України, згідно з якою громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Норма, коли право на отримання коштів, які акумулюються в розмірі 1% від реалізації всіх корисних копалин, добутих на території України, отримають тільки громадяни України, народжені в Україні після 1 січня 2021, суперечить принципу соціальної справедливості", – говорить він.