Права дострокового виходу на пенсію позбавили залізничників і водіїв вантажівок, але зараз пропонують повернути
Вихід на пенсію за вислугу років в Україні для окремих категорій працівників було скасовано ще в 2017 році. Зараз йдуть розмови про те, щоб повернути цю можливість. Сайт "Сьогодні" розповідає, чому хочуть повернути можливість виходу на пенсію за вислугу років і наскільки це реально зробити.
Який законопроект про пенсії розроблений
Працівники локомотивних бригад, залізничники, співробітники, які безпосередньо задіяні в перевезеннях і забезпечують безпеку руху на залізничному транспорті, були позбавлені можливості достроково вийти на пенсію ще 3 роки тому. До цього перерахованим вище категоріям працівників можна було вийти на пенсію в 55 років, і маючи стаж роботи 30 і 25 років для чоловіків і жінок відповідно.
Як відомо, право дострокового виходу на пенсію після впровадження реформи залишилося у деяких категорій працівників, наприклад, у шахтарів, льотчиків, викладачів, медичних працівників тощо. Але були й ті, хто позбувся такої можливості.
Зараз розроблений законопроект "Про введення програм пенсійного забезпечення за вислугу років" (№ 2617), в якому прописано, що вийти на пенсію за вислугою років зможуть співробітники локомотивних бригад, водії вантажних автомобілів, які зайняті на шахтах, кар'єрах, рудниках, механізатори, плавсклад морського і річкового флоту, співробітники експедицій і бригад, які зайняті геологією, співробітники і майстри, зайняті на лісозаготівлях тощо. До речі, цей перелік може розширюватися.
Дострокова пенсія для залізничників
"Слід зазначити, що право на пенсію за вислугою років для таких професій, як машиністи, реалізовано в ряді країн ЄС. В Україні працює майже 15 тис. машиністів та їх помічників, яких позбавили права на пенсію за вислугу років, і які разом з іншими категоріями працівників в ході реформування залізничної галузі ризикують втратити як робочі місця, так і більшість соціальних гарантій", – сказано в пояснювальній записці до законопроекту, який був підготовлений за ініціативою профспілки залізничників і транспортних будівельників України.
Галина Третьякова, голова Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, на пресконференції, присвяченій цій темі, зазначила, що залізнична галузь з 320 тис. працівниками є найбільшою в Україні. І якщо не створити рівні умови з європейськими залізничниками, трудова міграція неминуча.
"Краща європейська практика показує, що роботодавець створює недержавні пенсійні фонди, крім іншого збирає додаткові кошти, які йдуть на чесну компенсацію, яку роботодавець платить за використання найманої праці працівників залізничної галузі", – зазначила Третьякова.
Залізничники кажуть, що зараз у них велика плинність кадрів – 9,2%, для порівняння, в 2015 році вона була на рівні 4,2%. До того ж, вони працюють у важких умовах, без будь-яких пільг і з низькою заробітною платою.
"Якщо подивитися, в яких умовах працюють залізничники, то ні до схвалення цього закону, ні після умови не покращилися. А якщо подивитися на заробітну плату залізничників, то стає зрозуміло, чому щорічно з галузі йдуть десятки тисяч – щоб знайти роботу за кордоном", – говорить Вадим Бубняк, голова Профспілки залізничників і транспортних будівельників.
Читайте також:Україна старіє: що буде з пенсіями та медициною в країні до 2050 року
Наскільки це можливо реалізувати
Незалежний експерт Олександр Хмелевський в коментарі "Сьогодні" розповів, що, на його думку, треба повернути можливість для працівників, зайнятих на важких, шкідливих роботах, виходити на пенсію за вислугою років.
"Нерідко у віці 50-55 років людина має захворювання, які їй не дають можливості працювати. Такі люди позбавлені джерел доходів і не можуть себе забезпечити. Знайти додаткові кошти в бюджеті на оплату людям пенсій також можливо. На жаль, в останні роки влада проводить політику скорочення соціальних витрат. Подібна практика призвела до зниження рівня життя і падіння економіки. Адже соціальні витрати збільшують платоспроможний попит і сприяють економічному зростанню", – каже Хмелевський.
Сергій Родлер, аналітик TeleTrade, зазначає, що у цього питання багато нюансів, тому що існують галузі, де працівники змушені функціонувати в украй важких умовах, що негативно впливає на здоров'я. Тому держава повинна підвищувати привабливість подібних галузей, що грають в економіці країни вкрай важливу роль, а ентузіасти повинні мати можливість вийти на заслужений відпочинок раніше і отримувати гідну винагороду.
"Тим не менше, з останнім виникають складності. Зараз середня пенсія в країні складає близько 3 тисяч грн: мало хто, особливо молодь, спокуситься можливістю отримувати такі виплати на кілька років раніше за інших громадян, пропрацювавши півжиття у вкрай важких умовах. В цьому і головна проблема – в порівнянні з іншими країнами, які особливо стали основними центрами міграції останнім часом, соціальна сфера України розвинена дуже погано. Одними поправками до законодавства привабливість українських компаній не підвищиш – необхідною для цього умовою є економіка, що динамічно розвивається", – каже Родлер.
Експерт зазначив, що ще питання в тому, чи зможе собі дозволити це дефіцитний Пенсійний фонд, тому що пенсійний вік планують підвищувати, а індексації пенсій відкладають.
"Великим компаніям необхідно за аналогією з бізнесом з інших країн взяти ініціативу в свої руки: практично у кожній американській компанії є свій пенсійний фонд, який дозволяє накопичити працівникам солідну надбавку до обов'язкових виплат після виходу на пенсію. Крім очевидних плюсів для працівників, подібні фонди сприяють збільшенню інвестиційної активності в країні", – підсумував Родлер.