За словами юристів, організатори зобов'язані повертати українцям гроші за квитки, якщо захід не відбувся
З середини березня на всій території України діє карантин через поширення коронавірусу. Так, були закриті театри, опери і кінотеатри, скасовані спортивні та культурні заходи, а також припинилися всі внутрішні перевезення.
Як повернути квитки на літаки та поїзди
В умовах карантину в Україні закрили всі розважальні заклади, скасували залізничне сполучення і сотні різних заходів. Крім цього, чимало країн закрили свої кордони, через що авіакомпаніям довелося скасовувати рейси. Ясна річ, що до такої ситуації ніхто не був готовий, тому у багатьох людей згоріли авіаквитки, квитки на концерти, в театри тощо.
Деякі авіакомпанії йдуть назустріч і пропонують безкоштовно змінювати дату вильоту, а "Укрзалізниця" продовжила терміни повернення залізничних квитків – до 90 діб для внутрішнього сполучення і до 180 діб – для міжнародного.
Але бльшість представників бізнесу не вважають за потрібне повертати гроші, тому що ситуація форс-мажорна. Володимир Місечко, керуючий партнер ЮФ "Місечко та Партнери" в коментарі сайту "Сьогодні" розповідає, що ситуація, яка склалася, однакова для всіх, споживачі не можуть отримати послуги, за які заплатили, постачальники, в свою чергу, не можуть надати дані послуги, з причин, які не залежать від них.
Так, згідно зі ст. 901 Цивільного кодексу України, за договором про надання послуг виконавець зобов'язується надати послугу, яку запросив і оплатив замовник. Якщо ж послугу не надали – гроші потрібно повернути. Але є нюанси.
Місечко додає, що згідно з розділом 15 "Правил повітряних перевезень та обслуговування пасажирів і багажу", в разі скасування рейсу пасажиру має бути запропоновано на вибір відшкодування вартості повітряного перевезення або ж зміна маршруту.
Також пасажиру в разі скасування рейсу додатково оплачується компенсація, а саме:
- 250 євро – для рейсів дальністю 1500 км;
- 400 євро – для рейсів дальністю понад 1500 до 3500 кілометрів;
- 600 євро – для рейсів дальністю понад 3500 кілометрів.
Але в тому випадку, якщо причиною скасування рейсу стали непередбачені і надзвичайні обставини, які не можна було змінити, авіаперевізник може не виплачувати компенсації пасажирам.
"Авіаперевізник має право відмовити в поверненні коштів, якщо заяву про повернення коштів пасажир подав після закінчення терміну дії квитка; за квиток, придбаний за спеціальним тарифом і правилами його використання, не передбачено повернення сум. Виходячи з вищевказаних норм, розраховувати на повернення коштів за авіаквитки можуть тільки ті пасажири, які придбали квитки за тарифами, які передбачали повернення таких коштів, всі інші пасажири мають право на зміну маршруту", – каже Місечко.
Юрист додає, що стосовно компенсацій за скасування рейсів, авіакомпанії зможуть надати підтвердження, що причиною скасування рейсу була дія надзвичайних обставин або непереборної сили.
"На 23 і 24 березня я придбав авіаквитки за маршрутом Київ-Варшава-Люксембург, Люксембург-Варшава-Київ в авіакомпанії LOT за незворотним тарифом, і тому єдине, на що я міг розраховувати, це зміна маршруту. Авіакомпанія LOT запропонувала мені на вибір або змінити дату авіаквитків, або отримати ваучер на суму вартості таких квитків з можливістю їх подальшого обміну впродовж 12 місяців, що я і зробив", – ділиться своїм досвідом Місечко.
Анастасія Блинду, адвокат АО "Лещенко, Дорошенко і партнери" в коментарі "Сьогодні" відзначила, що чимало компаній все ж пропонують людям альтернативний варіант – використовувати зазначені квитки на відповідні заходи/рейси на тих самих умовах, на яких вони купувалися, у зв'язку з тим, що вони просто переносяться на іншу дату.
"Для того, щоб людям повернути гроші за неотримані послуги, потрібно звернутися до продавців квитків і уточнити актуальну інформацію щодо повернення грошових коштів і вибрати для себе один із зручних варіантів:
- зв'язатися особисто з продавцем квитків з документами, що засвідчують особу, для оформлення повернення (до відповідних каси/представництва);
- зв'язатися з офіційним сайтом продавців квитків для оформлення відповідного повернення грошових коштів за допомогою спеціальної форми, яку потрібно буде заповнити, що дозволить значно заощадити час і зусилля", – каже Блинду.
Що робити, якщо гроші повертати не хочуть
Що стосується різних культурних або спортивних заходів, то тут українцям теж зобов'язані повернути гроші за квитки.
"Щодо концертів і театрів, то відповідно до ст. 10 Закону України "Про захист прав споживачів", споживач має право відмовитися від договору про надання послуг і вимагати відшкодування збитків, якщо виконавець своєчасно не розпочав виконання своїх зобов'язань. Отже, в разі скасування концерту, театральної постанови організатор зобов'язаний повернути сплачені за такий захід кошти", – говорить Володимир Місчеко.
Він додає, що обов'язково потрібно оформляти письмову заяву про повернення коштів з копією квитків і направити її організаторові.
Анастасія Блинду зазначила, що якщо гроші повернути все ж не хочуть, потрібно відправити скаргу до територіального органу Держпродспоживслужби України за місцем проживання, адже саме там стежать за захистом прав споживачів.
"Також можна звернутися до суду з позовом про захист прав споживача з вимогою повернути суму грошових коштів і, при наявності підстав, навіть заподіяної моральної шкоди, якщо людина вважає, що така вимога є законною і є підстави для цього", – радить Блинду.